Συστήματα Διαχείρισης Οδικής Ασφάλειας ΕΝ ISO 39001
Σύντομη περιγραφή
Η οδική ασφάλεια (ΟΑ) αποτελεί παγκόσμια ανησυχία. Υπολογίζεται ότι περίπου 1,2 εκατομμύρια άνθρωποι σκοτώνονται και 20 με 50 εκατομμύρια τραυματίζονται στους δρόμους σε όλο τον κόσμο κάθε χρόνο, ενώ η τάση είναι αυξητική. Οι κοινωνικοοικονομικές επιπτώσεις και οι επιπτώσεις στην υγεία είναι σημαντικές.
Το πρότυπο ISO 39001 παρέχει ένα εργαλείο για να βοηθήσει τους οργανισμούς να μειώσουν και τελικά να εξαλείψουν τη συχνότητα εμφάνισης και τον κίνδυνο θανάτου και σοβαρών τραυματισμών που σχετίζονται με τροχαία ατυχήματα. Η εστίαση αυτή μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο οικονομικά βέλτιστη χρήση του συστήματος οδικής κυκλοφορίας.
Το πρότυπο ISO 39001 προσδιορίζει παραμέτρους καλής πρακτικής για τη διαχείριση της οδικής ασφάλειας που θα επιτρέψουν σε έναν οργανισμό να επιτύχει τα επιδιωκόμενα για την οδική ασφάλεια αποτελέσματα.
Η υιοθέτηση και εφαρμογή ενός συστήματος διαχείρισης της οδικής ασφάλειας συμβάλλει στο φιλόδοξο στόχο των Ηνωμένων Εθνών για τη μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα και των σοβαρών τραυματισμών κατά 50 % έως το τέλος του 2030.
Αναλυτική περιγραφή
Το πρότυπο ISO 39001:2012 βοηθά έναν οργανισμό να βελτιώσει την απόδοση του Συστήματος Οδικής Ασφάλειας και να διαχειριστεί προληπτικά τους κινδύνους τους Συστήματος Οδικής Ασφάλειας, να σώσει ζωές, να μειώσει την χαμένη παραγωγικότητα και να επιδείξει τη δέσμευσή του τόσο για την ασφάλεια όσο και για την κοινωνική ευθύνη.
Βασικά στοιχεία του συστήματος διαχείρισης της οδικής ασφάλειας είναι:
- έμφαση στο πλαίσιο λειτουργίας του οργανισμού
- υιοθέτηση της προσέγγισης διακινδύνευσης για την επίτευξη των επιδιωκόμενων αποτελεσμάτων οδικής ασφάλειας μέσω των στόχων και της προσέγγισης Safe System
- ενσωμάτωση της διαχείρισης της οδικής ασφάλειας στη συνολική επιχειρηματική στρατηγική
- απαίτηση για συμμετοχή και υπευθυνότητα της ανώτατης διοίκησης
- έμφαση στην επικοινωνία και την κατανόηση των ενδιαφερομένων μερών
- αύξηση της αποτελεσματικής διαχείρισης
Το πρότυπο ISO 39001 ακολουθεί την κοινή δομή HLS (High-level Structure), όπως ορίζεται στο Παράρτημα SL, το βασικό κείμενο με άλλα διεθνή πρότυπα συστημάτων διαχείρισης και μπορεί εύκολα να ενσωματωθεί σε ολοκληρωμένα συστήματα διαχείρισης.
Ποια είναι η διαδικασία της πιστοποίησης;
Κανονισμός πιστοποίησης
Σε ποιους φορείς και επιχειρήσεις απευθύνεται;
Η πιστοποίηση απευθύνεται σε όλους τους οργανισμούς, ανεξάρτητα από το μέγεθος, είδος ή τις δραστηριότητές τους.
Παραδείγματα δραστηριοτήτων εντός οργανισμών, δημόσιων και ιδιωτικών, μεγάλων και μικρών, που μπορεί να περιλαμβάνουν Συστήματα Οδικής Ασφάλειας είναι:
α. Χρήση οδικών μεταφορών των εργαζομένων από και προς την εργασία, ή κατά την διάρκεια της εργασίας, με δημόσιες μεταφορές ή ιδιωτικά οχήματα ως επιβάτες ή οδηγοί, και ως πεζοί ή ποδηλάτες.
β. Μεταφορά αγαθών και επιβατών μέσω συστήματος οδικής μεταφοράς, που διενεργείται από τον οργανισμό ή ανατίθεται υπεργολαβικά σε άλλους οργανισμούς.
γ. Δραστηριότητες που δημιουργούν κυκλοφοριακό προς ή από σημεία όπου οργανισμοί ελέγχουν ή επηρεάζουν, όπως supermarkets, σχολεία και τοποθεσίες με πολλούς επισκέπτες.
δ. Υπηρεσίες για συστήματα οδικής μεταφοράς, όπως μεταφορά, διαχείριση, προγραμματισμός, σχεδιασμός, κατασκευή και συντήρηση υποδομών, ή δραστηριότητες που διενεργούνται τακτικά ως επείγουσας φύσεως όπως ασθενοφόρα, γερανοί ρυμούλκησης οχημάτων και παρακολούθηση κυκλοφορίας και νομοθετικές δραστηριότητες.
Ποια είναι τα οφέλη από τη λήψη της πιστοποίησης;
Η εφαρμογή και πιστοποίηση του Συστήματος Διαχείρισης της Οδικής Ασφάλειας συμβάλλει σε:
- βελτίωση των σχέσεων με τα ενδιαφερόμενα μέρη δίνοντας προτεραιότητα στην ασφάλεια της οδικής κυκλοφορίας
- αναγνώριση, αξιολόγηση και διαχείριση της επικινδυνότητας που σχετίζεται με τη χρήση του οδικού δικτύου και εφαρμογή μέτρων ελέγχου για τη διατήρησή της σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα επίπεδα
- συστηματική παρακολούθηση, εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας και επίτευξη συμμόρφωσης
- βελτιωμένη απόδοση, συμπεριλαμβανομένης της βιωσιμότητας του οργανισμού, μέσω της βελτιωμένης διαχείρισης των πόρων
- μείωση του λειτουργικού κόστους λόγω εξάλειψης των τροχαίων συμβάντων και ατυχημάτων και χαμηλότερο κόστος σε ασφάλιστρα
- υιοθέτηση προληπτικής προσέγγισης για την οδική ασφάλεια (μείωση σε πρόστιμα από την οδήγηση, βελτιστοποίηση σχεδιασμού διαδρομής και μείωση κατανάλωσης καυσίμων)
- ικανοποίηση των πελατών και καλύτερη κατανόηση των αναγκών και των προσδοκιών των ενδιαφερομένων μερών
- ενίσχυση της κουλτούρας ασφάλειας και βελτίωση της φήμης του οργανισμού
Σε ποιον μπορώ να απευθυνθώ για την πιστοποίηση;
Τμήμα Εξυπηρέτησης Πελατών, Υπεύθυνη Επικοινωνίας: κ. Άννα Τοπαλτζίκη, τηλ.: 210 5220920, εσωτ. 2064